Κυριακή, 5 Αυγούστου 2012

ΤΟ ΕΞΥΠΝΟ ΠΟΥΛΙ.

Στο λύκειο,είχα μια καθηγήτρια που μου άλλαξε την κοσμοθεωρία ή μάλλον μου έδωσε ένα κλειδί για να μπορέσω να ξεκλειδώσω κάποια ερωτηματικά μου.
Με λίγα λόγια,μπόρεσα να κατανοήσω τη γραμματική.
Δεν εννοώ τους κανόνες που μαθαίνουμε στο δημοτικό για να χειριζόμαστε καλά το λόγο,αλλά την ουσία της γραμματικής.
Πάντα έβλεπα τα πράγματα πιο τετραγωνισμένα και θεωρούσα αλληλένδετη τη θεωρία με την πράξη,τις "θετικές" επιστήμες με τις "θεωρητικές"- χωρίς να πιστεύω πως κάποια είναι πιο σημαντική από την άλλη.
Για να υπάρχει ουσία στα μαθηματικά,πέραν των τύπων πρέπει να δούμε τι σημαίνει μια μεταβλητή,τι ρόλο παίζει μια σταθερά,ένας τύπος,γιατί προκύπτουν ταυτότητες και πως αυτές εφαρμόζονται.Το να μπουν δια μαγείας δέκα ψηφία σε συνδιασμούς και διακρίνουσες,μου φαίνεται άσκοπο-και αυτός είναι ο λόγος που έπαψα να ασχολούμαι με τα μαθηματικά στο σχολείο,ενώ πάντα τα αγαπούσα πολύ και τα καταλάβαινα.
Ο νους,είναι δομημένος με τρόπο τέτοιο,που στο σχολείο η βιασύνη και ο ανταγωνισμός, λειτουργούν καταστροφικά και για τους μεν-που θέλουν να ασχοληθούν ουσιαστικά- αποθαρρύνοντάς τους και τους δε-που αρκούνται στην επίλυση έτοιμων τύπων- ενθαρρύνοντας  τους να συνεχίσουν σε κάτι που (πιθανότατα) δεν κατανοούν.
Αντίστοιχα στα θεωρητικά μαθήματα, όλα μοιάζουν πιο ελεύθερα και η μόνη οργάνωση γίνεται παπαγαλίστικα.
Πραγματικά,δε φαντάζεστε ΠΟΣΟ σιχαίνομαι αυτή την κατάσταση.
(Τη γνώμη μου για το εκπαιδευτικό,δείτε την εδώ. )
Να βλέπουμε ένα κείμενο, το οποίο έχει τόσο ενδιαφέρον για επεξεργασία και να μένουμε στο να χαρακτηρίσουμε μεμονωμένες λέξεις, προσδιορισμούς ή ό,τι.
Ναι, έχει νόημα το να διαβάσουμε το κείμενο,έχει νόημα και γραμματικοσυντακτική ανάλυση.Αλλά,γιατί είναι προσδιορισμός και τί σημαίνει αυτό;
Μπορούμε να δούμε κριτικά,ουσιαστικά την τεχνική;
Μάλλον: να δούμε τεχνικά/οργανωτικά/δομικά/θετικά τη θεωρία και να μπορούμε να δούμε κριτικά/θεωρητικά/ουσιαστικά την τεχνική;
Αν με διαβάζετε,θα έχετε καταλάβει πως κάποιες φορές προσπαθώ να αιτιολογήσω προβληματισμούς μου με "μαθηματική" σκέψη και αντίστροφα να αναρωτηθώ "θεωρητικά" για κάποια  λογική.Το λέω και από μέσα μου με ειρωνέυομαι κυνικά,αλλά δεν το υποτιμώ.
Το κλειδί σε όλο αυτό, λοιπόν ,είναι η συνειδητοποίηση της γραμματικής.
Από το μηδέν.
Ονομα + Ρήμα.
Τίποτα δεν είναι έξω από τη ζωή μας.
Δεν υπάρχει τυπολατρεία,εμείς ειμαστε όλοι αυτοί οι περίεργοι προσδιορισμοί.
Όλα είναι επιρρηματικές συνθήκες.
Το ποιός,που,πότε,πως,γιατί,τι.Όλα αυτά που μας προσδιορίζουν και προσδιορίζουμε.
Κάθε στασιμη κατάστασή μας, κάθε προβληματισμός, κάθε ταμπού κοκ, είναι μια απλή εξίσωση με τέτοιες μεταβλητές.
Επιρρηματικές μεταβλητές.
Οι ενέργειες,τα πρόσωπα,οι λόγοι,ο χρόνος,ο τόπος και ο τρόπος.
Όλα σχετικά μεταξύ τους.

Απλές που μοιάζουν οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα απο τους τύπους!

2 σχόλια:

  1. Το κλειδί για όλα είναι η κατανόηση...Η συνειδητοποίηση...Είτε αφορά τη γλώσσα και τη γραμματική,είτε τις ανθρώπινες σχέσεις...πολύ όμορφο!καλημέρα! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι.
      Το θέτεις καλύτερα από μένα!
      Μάλλον το κατανόησες καλά :)
      Καλημέρα και σε σένα

      Διαγραφή